CooBoo Fantasy LGBT Recenze Young Adult

Recenze: Šťastně až navěky?

Pokud máte rádi artušovské legendy a rádi byste něco podobného v modernějším hávu, pak je Šťastně až navěky? tím správným čtením pro vás.

Vyvolený 17letý Arek společně se svou družinou tvořenou mágem Mattem, rytířem Rionem, bardkou a napůl elfkou Bethany, zlodějkou Lilou a bojovnicí Sionnou zachrání království Ere před krutým a zlým králem. Tímhle aktem však rozpohybují události, které nečekali. Tím, že se Arek prohlásí králem na sebe totiž upoutá zvláštní magii, kvůli které je nucen si do svých 18. narozenin najít spřízněnou duši, jinak zemře. Tím se rozjíždí hon na hledání partnera pro mladého krále, ale není to lehký úkol, když si Arek tajně myslí na svého nejlepšího přítele a mága Matta. Podaří se jim vzepřít se kletbě a najít svůj šťastný konec?

„Není to ideální.“
Ideání by bylo, kdybych se nemusel dvořit vůbec nikomu. Ideální by taky bylo, kdybych nebyl symbolicky připoutaný k trůnu. Jenže ideální vyletělo z komína ve chvíli, kdy se před mými dveřmi vyloupl čaroděj s prorockým svitkem, který podrobně popisoval můj osud.“

Předně musím říct, že se mi líbí ta myšlenka feel good fantasy v kombinaci s LGBT, i když se může zdát, že do tohohle prostředí se LGBT tématika moc nehodí, vlastně je to neskutečně příjemné osvěžení. Dějová linka se mi líbila hodně, vlastně celý příběh působil hodně jako LGBT varianta klasického RPG i co do jednotlivých rolí, které se v příběhu objevují. Pokud tak patříte mezi příznivce RPG, rozhodně si užijete i Šťastně až navěky?.

„Vždyť je mi sedmnáct!“ Otočil jsem se na podpatku. „Choť nepřipadá v úvahu. Sotva si dokážu ráno vybrat oblečení.“

Do hajzlu. Dobře. Tohle není dobré. Když něco neudělám, moje vnitřnosti se stanou vnějšnostmi.

S překladem Zuzany Bičíkové jsem rozhodně neměl žádný problém, ostatně ona je ve vodách young adult literatury již ostřílenou matadorkou, ale co mi po technické stránce na knize vadilo, to byly časté chyby a překlepy, kterých postupně přibývalo více a více, přitom se jednalo o jednoduché skloňování, kde se nejspíše měnil slovosled nebo některá slovesa, ale již tomu nebyl uzpůsoben zbytek slov ve větě. Pak mi ještě na knize vadila přítomnost nebinární postavy a na to navázané psaní obou tvarů koncovek nebo i celých zájmen s pomocí symbolu tečky uprostřed (·), což mi osobně trochu při čtení vadilo, ale na druhou stranu se tam daná postava nevyskytovala tak často, takže to byla jen nepatrná vada na kráse, bez které bych se klidně obešel. Obrovskou pochvalu si pak ale nakladatelství CooBoo zaslouží za zachování původní obálky s ilustrací Sama Schechtera, na které vidíme ústřední pár Areka a Matta.

Co ale bylo ze všeho nejdůležitější? Že se obyvatelé království Ere bavili. Seznamovali se, povídali si, smáli se. Pili víno, zobali dobroty. Pohupovali se do rytmu muziky, jejich pláště a šaty z opulentních látek se vlnily. Byli šťastní. Snad poprvé po čtyřiceti letech se mohli uvolnit a bavit, a to mi připadalo podstatnější než jakákoliv smlouva, obchodní dohoda nebo politické spojenectví.

Příběh vypráví sám Arek, což vás skvěle vtáhne do děje a kniha se pak čte úplně sama. Myslím si, že s touto knihou od F.T. Lukens rozhodně nakladatelství CooBoo uhodilo hřebíček na hlavičku a možná, že právě tahle kniha odstartovala vlnu feel good fantasy kousků, jako například i tiktoková senzace Legendy a latéčka, kterou si zde, doufejme, představíme v dohledné době. Jelikož autorstvo má na svém kontě již pěknou řádku knih, třeba se v budoucnu dočkáme od nakladatelství CooBoo i nějakých dalších podobných titulů.

„Nechci být ta kráva, co ruší romantickou chvilku,“ ozvala se Lila a prolomila ticho, „ale Areku, je z tebe v zásadě duch.“

Během čtení jsem neměl žádné větší problémy, knihu jsem si užil a s klidným srdcem ji mohu doporučit i všem ostatním. Jen drobné výtky k chybám sráží hodnocení, které by se jinak mohlo pohybovat okolo hranice 95 %, takhle si musí Šťastně až navěky? a Arek s Mattem vystačit “pouze” s 90 %, nebo chcete-li tak se 4,5 hvězdičkami z maximálního počtu 5 možných.

Název: Šťastně až navěky?
Původní název: So This Is Ever After
Autor: F.T. Lukens