Recenze YOLI Young Adult

Recenze: Šach a mat

Tuhle růžovou jarní novinku jste nemohli v knihkupectvích přehlédnout. Jak se povedl Šach a mat?

Nečekala jsem, že „jen to, co musím“ bude znamenat bambilion hovadin.

Ali Hazelwood se v posledním roce stala u nás hvězdou knižních romcomů, tedy romantických komedií, když jí v nakladatelství Ikar vyšla Hypotéza lásky a Hlava plná lásky. Na tyto knihy však letos navázala svou první YA romantickou komedií Šach a mat. Ta se podobně jako její dvě předchozí knihy odehrává v netradičním prostředí, namísto vědeckého prostředí se ale nyní dostáváme mezi šachisty. Hlavní hrdinka Mallory Greenleafová kdysi šachy hrála, ale pak přestala. Vše se změnilo, když se jednoho dne nechá přemluvit od své nejlepší kamarádky Easton, aby hrála s jejím týmem na jednom charitativním turnaji. A co se nestane, Mallory porazí současného mistra světa Nolana Sawyera. A tím začíná série zajímavých setkání, her i celých turnajů. Mallory čeká studium šachů v šachovém klubu Zugzwang a jisté je i to, že s Nolanem Sawyerem se neviděla naposledy. Více však již najdete v knize samotné.

„Nedošlo tady někde k vraždě?“ zeptám se.
Oz mi věnuje svůj obvyklý pohled s poselstvím jsi tak hloupá, že si ani nezasloužíš žít. „Jsou tady kvůli turnaji.“
„A nespletli si šachy s NBA?“
„Mallory, aspoň předstírej trochu respektu ke sportu, který tě živí.“

Knihu kvůli svému žánrovému zařazení mezi YA nevydalo nakladatelství Ikar (jako tomu bylo u prvních dvou knih Ali Hazelwood), ale nakladatelství YOLI. I když bych částečně inklinoval možná spíše k zařazení do NA (new adult), protože se v knize o sexu baví (někdy i otevřeně) a také samotná Mallory věkově spadá již do této vyšší kategorie, jelikož jí je 18 let. Autorce však bude patřit celý rok 2024, protože tohle není jediná kniha, které se od ní v češtině dočkáme. V nakladatelství Laser vyjde na podzim fantasy Nevěsta a v létě Ikar vydá třetí dospělý romcom s názvem Teorie lásky. Překlad svěřilo nakladatelství Janě Jašové, která je v tomto oboru velice zkušená a na překladu nebylo nic, co bych mohl vytknout. Naopak český překlad podle mě jen podpořil samotnou čtivost a knížka mě tak velice bavila. Všudypřítomný humor a drzost hlavní hrdinky byly velice osvěžující prvky a stránky pod prsty utíkaly samy.

Stejně jako mě překvapilo, že spolu s Defne možná něco mají. Chci to vědět, ale neodvažuju se zeptat. Dokud na to nebudeš mít koule, je to Schrödingerovo šukání, prohlásila zasvěceně Sabrina. A já mohla jen přikývnout, hrdá na její chápání zákonů teoretické fyziky.

Knihu je potřeba pochválit také po technické stránce. Obálku použilo nakladatelství YOLI orginální s ilustrací lilithsaur a designem od Vikki Chu. Mimo to ale má české vydání nádhernou růžovou ořízku s černými a bílými šachovými figurkami, které doplňují srdíčka, prostě vše, co také v knize samotné najdete. Ačkoliv patřím mezi fanoušky šachů a v dětství jsem je rád hrál, trochu jsem se bál, jestli mě bude běžná romantika bavit a jak si čtení užiju. O to více jsem byl překvapený, když jsem se do knihy začetl a pokaždé se na další stránky těšil víc a víc. Právě proto hodnotím plných 5* a 100 %, protože prostě nemám, co bych Šachu a matu vytknul, i kdybych chtěl sebevíc. Ani překlepy nebo chyby v knize nebyly, resp. za celých téměř 400 stran by bohatě stačily prsty jedné ruky a to už vypovídá něco o kvalitě, kterou nakladatelství YOLI knize věnovalo. S klidným srdcem ji tak mohu doporučit všem, kteří hledají nenáročné oddechové čtení.

Název: Šach a mat
Původní název: Check & Mate
Autor: Ali Hazelwood