Audioknihy LGBT Recenze YOLI Young Adult

Recenze: Všechny barvy duhy + Audiokniha

Další povídková sbírka z kuchyně nakladatelství YOLI se tentokrát zabývá příběhy s LGBT+ tématikou. A daří se jí to perfektně.

Když v YOLI vyšla první povídková sbírka českých autorů, setkala se s velkým ohlasem. Ke sbírce vánočních povídek Nejkrásnější dárek tehdy rovnou vyšla i audiokniha a vy si knihu můžete připomenout v mé recenzi. Jsem tak moc rád, že se podařilo vydat audioknihu také k druhé sbírce povídek Všechny barvy duhy, která má už jiné zaměření – hlavními protagonisty těchto povídek jsou totiž příslušníci LGBT+ menšiny a od toho se pak odvíjí i samotné příběhy. Příběh vydání audioknihy však byl odlišný než v minulém případě. Tentokrát totiž kniha sbírala ohlasy a úspěchy pouze v tištěné verzi a až v návaznosti na tenhle úspěch se dočkala také svého audioknižního zpracování. Stejně jako měl Nejkrásnější dárek formát v pevné vazbě (ale sedící k formátu knih z nakladatelství YOLI), tak úplně stejný mají i Všechny barvy duhy. Zároveň zůstává i tradice barevné ořízky, která je stále více a více populární – zatímco první sbírka měla ořízku vánočně červenou, sbírka LGBT+ povídek nemůže mít jinou ořízku než růžovou. I když není tajemstvím, že původně byla plánovaná ořízka duhová, ale nakonec zůstalo “jen” u barvy růžové.

Pojďme se nyní podívat na seznam povídek s jejich individuálním hodnocení v podobě hvězdiček i procent.

1. Theo Addair: Rodinné setkání (čte Klára Suchá) – 80 % | 4* / 5*
  2. Alžběta Bílková: Žába (čte Tereza Dočkalová) – 90 % | 4,5* / 5*
  3. Sam Xabyssus: Bez šance (čte Tereza Dočkalová) – 100 % | 5* / 5*
  4. Sára Vůchová: Pecka jak z broskve (čte Klára Suchá) – 80 % | 4* / 5*
  5. Lucie Zelinková: Nacpěte ji do škatulky (čte Klára Suchá) – 95 % | 4,5* / 5*
  6. Martina D. Antonín: Jak jsem šla na záchod (čte Klára Suchá) – 100 % | 5* / 5*
  7. Hugo Hartman: Vezmi si mě, když to dokážeš (čte Jiří Köhler) – 100 % | 5* / 5*
  8. Karolína Skácelová: Čokoláda na dně kornoutku (čte Karolína Skácelová) – 95 % | 4,5* / 5*
  9. Michael Walter: Tajemství umírají osamělá (čte Jiří Köhler) – 80 % | 4* / 5*
  10. Radek Blažek: Šťastně nezamilovanej (čte Jiří Köhler) – 90 % | 4,5* / 5*
  11. Klára a Eva Pospíšilovy: Pozdní léto, sobota odpoledne (čte Jiří Köhler) – 100 % | 5* / 5*

Pokud vám některá jména přijdou známá, je to naprosto v pořádku. Mnoho z nich totiž již mělo svou povídku v předchozí sbírce od YOLI, jiní mají na svém kontě vlastní vydané knihy, ale najdeme zde i nováčky, kteří vzešli z povídkové soutěže, jak je u YOLI v případě těchhle povídkových sbírek tradicí. Jako celek je tahle sbírka povídek opravdu pestrá, podobně jako má duha mnoho barev ve svém spektru. A tak se vám díky téhle knize podaří nahlédnout do komplikovaných vztahů mezi holkama i mezi klukama, ale nejen to. Těšit se totiž můžete i na jiná a složitější témata, jako například problémy transgender žen, poznávání toho, že se dívka narodila v nesprávném těle, ale také zabloudíme do vod asexuality. Prostě od každého něco, myslím si, že si každý přijde na své.

„Jo, chodím teď s Aničkou, to je holka od nás z véútéčka, ale mám takový tušení, že to bude jenom spálená palačinka. Víš, jak když děláš palačinky, tak se ta první nikdy nepovede? Tak to je Anička. Ale ta po ní už bude v pohodě.“

Pochválit musím volbu interpretů audioknihy – trojici zkušených herců (Klára Suchá – můžete již znát z audioknihy Nejkrásnější dárek, Jiří Köhler a Tereza Dočkalová) doplňuje debutující Karolína Skácelová, která je známá na Instagramu jako Penny and Books a pracuje v Euromedia Group. Společně s Radkem Blažkem, který zde má také povídku, vám také přináší podcasty Knižního klubu. Karolína totiž nejen že přispěla se svou troškou do mlýna a napsala povídku (což už samo o sobě určitě muselo dát obrovskou práci), ale také se rozhodla, že si svou povídku sama načte. Čokoláda na dně kornoutku tak v jejím podání má speciální atmosféru, za kterou si vysloužila do hodnocení povídky bonusových 10 %. Prostě si připadáte, jako když sedíte s Karolínou na nějaké besedě a probíhá autorské čtení.

Kdybych měl vybrat nějaké TOP povídky, tak by to za mě byly povídky od Huga Hartmana (Vezmi si mě, když to dokážeš) a od Evy a Kláry Pospíšilových (Pozdní léto, sobota odpoledne). Asi zcela nepřekvapivě mám přeci jen blíže k povídkám, kde jsou v hlavní roli klučičí páry. Velice mě ale zaujala také povídka od Martiny D. Antonín (Jak jsem šla na záchod), která je místy až moc drsná, ale tahle krutá realita může být reálnější, než si myslíte. Pomyslný žebříček nejlepších pak uzavírá Sam Xabyssus (Bez šance) se svou napínavou únikovou hrou, která vlastně vůbec hrou není a jde v ní o holý život. Celková kvalita povídek je ale velice vysoká, ostatně o tom svědčí i to, že žádné bych nedal méně než 80 % (4* z 5*). Navíc opět svými krásnými ilustracemi doplnila každou povídku talentovaná ilustrátorka Myokard. Suma sumárum si tak Všechny barvy duhy odnáší krásné průměrné hodnocení 92 %.

Vrátili jsme se k ohni a posadili se k ostatním. Kdosi mi přes záda přehodil deku, protože od jezera začal jít chlad. Ale víc než deka mě hřálo pozorovat svý nejlepší kamarády (a Míšu, kterou jsem viděl poprvý), jak se handrkujou a smějou. Jak ochutnávaj a pijou. A jak jsou všichni se mnou. Snažil jsem se tuhle chvíli zaznamenat navždycky, protože jsem se cítil naprosto a dokonale šťastnej.

Pokud vás tato povídková sbírka zaujala, tak vězte, že si ji můžete v rámci speciální akce na eshopu Knižního klubu zakoupit za akční cenu 89,-. Vysvětlení je logické – právě tento měsíc se totiž koná tradiční festival LGBT+ komunity Prague Pride. A kdybyste již měli přečtenou první i druhou sbírku a byli jste hladoví po dalších povídkách, minulý rok vyšla kniha Historky ze tmy, kde se autoři zaměřili na young adult povídky s tajemnými a děsivými příběhy. Letos na podzim má následovat v pořadí již čtvrtá sbírka povídek se školní tématikou – Za pět minut zvoní. Je tak jasné, že povídkové sbírky domácích autorů slaví u YOLI a u českých čtenářů úspěch a dá se tak předpokládat, že do budoucna nezůstane pouze u těchto čtyř svazků. A je to jedině dobře, protože kvalitních českých povídek zaměřených na young adult žánr není nikdy dost.

Název: Všechny barvy duhy
Autor: Kolektiv autorů
Ilustrace: Myokard