Audioknihy Dystopie Recenze Smrtka YOLI Young Adult

Recenze: Zvon (Smrtka 3) + Audiokniha

Neal Shusterman letos přijel na Humbook a já krátce poté dočet závěr trilogie Smrtka. Jaký byl Zvon?

Kdybyste si chtěli připomenout v recenzi první díl nebo druhý díl ze série Smrtka, tak jde najdete zde: Smrtka a Nimbus.

Nedá se asi moc nastínit děj bez spoilerování předchozího dílu, ale to je obecně problém vícedílních sérií. Na konci předchozího dílu došlo ke katastrofě na ostrově Trvalka, kde se konal sněm smrtek. Na ostrově v tu dobu byla i smrtka Anastázie (Citra Teranovová) a smrtka Lucifer (Rowan Damisch), tedy hlavní hrdinové již od prvního dílu. V druhém dílu k nim přibyl také Greyson Tolliver a ten se ve velké míře dostává do popředí právě ve třetím díle Zvon, kdy zůstává jediným člověkem na světe, který může komunikovat s Nimbem. Mimo to však poznáváme i nové smrtky, ale také další postavy, jako kapitána Jerico Soberanis, který si volí svůj gender podle toho, jestli je jasno nebo zataženo, ale vrací se i starší postavy jako smrtka Michael Faraday nebo Munira Atrushiová. Ve světě se děje spousta nových změn, takže se máte rozhodně na co těšit, protože už nic nebude tak, jako to bylo dřív.

A právě v tom je Neal Shusterman nejlepší. Ve vytváření svého vlastního světa se svými pravidly. A se svými postavami, různými frakcemi, sektami a dalšími skupinami nezvedenců atd. To je to, co dělá sérii Smrtka tak jedinečnou a čtivou. Novinkou je ve Zvonu střídání většího množství postav, protože se dříve opravdu tolik vypravěčů nestřídalo, ale tady jich je více. Rozhodně se ale nemusíte bát, že by se v ději nedalo orientovat, to úhly pohledu vypravěčů příliš neovlivňují. Já osobně měl maličký problém spíše s časovou osou, že jsem nevěděl, nakolik se všechno děje ve stejnou chvíli a kde jsou různé skoky v čase, ale nakonec do sebe vše krásně zapadlo.

A i když to znělo děsivě, ty počty nebyly tak strašné, jak se mohlo zdát. Někdo, kdo se narodil dnes se s pravděpodobností 77 % dožije stovky. S pravděpodobností 60 % dvou set let. S pravděpodobností 40 % tří set. Populace bude usměrňována a téměř všichni budou mít dlouhý a zdravý život. Dokud nezemřou.
Bylo to lepší než smrtky? Greyson se domníval, že to záleží na konkrétní smrtce. Tak jako tak to bylo jedno, protože všechny smrtky fakticky dostaly padáka.

Já se ve svých recenzích snažím zaměřit i na překlad a tady bych se musel opakovat – Petr Kotrle totiž Shustermanův svět krásně pochopil a po svém se vypořádal s některými novými výrazy, ostatně jako v celé sérii Smrtka. A jak se před vydáním hodně řešil název, který byl z “The Toll” přeložený jako “Zvon”, tak po přečtení snad každý musí pochopit, proč byl tenhle název zvolený, všechno má svůj logický důvod a ani název nebyl výjimkou.

A jelikož jsem opět poslouchal společně se čtením také audioknižní verzi od nakladatelství Témbr, tak se podíváme také na toto zpracování. Jestli vám vyhovovala forma předchozích dvou dílů v audio podobě, pak budete spokojeni i do třetice všeho dobrého. Vasil Fridrich si vyloženě užívá různé role, kterým se snaží náležitě přizpůsobit svůj hlas. V deníkových záznamech smrtek nebo vysílání smrtky Anastázie Vasila doplňuje také Jana Stryková, kterou si můžete pamatovat z prvního dílu. Drobné zvukové předěly během kapitol nebo na jejich konci jsou vhodně krátké pro oddělení jednotlivých částí, k audioknihám to podle mě patří a neruší to při poslechu.

Závěrem tak lze pouze říct, že se jedná o skvěle vystavěný svět v podobě celé trilogie, kde se Neal Shusterman náležitě vyřádil a každý díl má svou specifickou atmosféru. Rozhodně řadím sérii Smrtka mezi mé nejoblíbenější série jak v klasické papírové podobě, tak i jako audioknihy. A kdo by neměl dost příběhů smrtek a světa budoucnosti, tak si můžete ještě jako takový drobný dojezd přečíst Kosení, což je sbírka povídek, které dovysvětlují některé události, které se během série odehrály nebo se vrací k některým vedlejším postavám. Bylo krásné, že Kosení vyšlo krásně na letošní Humbook, kde byl Neal Shusterman jedním z hlavních zahraničních hostů. A my všichni doufáme, že to není naposledy, co k nám do Česka zavítal. V novém roce totiž Nealovi vyjde u nakladatelství YOLI nová kniha, na kterou se pak společně určitě dříve či později také podíváme.

Název: Smrtka 3: Zvon
Původní název: Arc of Scythes #3: The Toll
Autor: Neal Shusterman