Audioknihy Dystopie Recenze Smrtka YOLI Young Adult

Recenze: Nimbus (Smrtka 2) + Audiokniha

Jak se Nealu Shustermanovi povedlo pokračování Smrtky?

Ještě na začátku bych rád připomněl, že Nimbus je druhým dílem ze série Smrtka. Recenzi na první díl najdete ZDE.

Nimbus nenavazuje přesně tam, kde Smrtka skončila, ale je zde určitý časový odstup. Z Citry Teranovové se již stala ctihodná smrtka Anastázie a Rowan Damisch je na útěku a vydává se za samozvanou smrtku Lucifera. Tyto hlavní postavy nás provází celou knihou, ale prostor dostanou také postavy nové. Tou nejvýraznější je nejspíše Greyson Tolliver, který vypadá zpočátku jako obyčejný člověk, ale sami se přesvědčíte, jakou roli ještě v příběhu sehraje. Těžko se nastiňuje děj bez toho, aniž bych vám odhalil některé spoilery, což úplně dělat nechci. Řeknu tak jen to, že ať už na začátku knihu otevřete s jakýmikoliv očekáváními, konec byste neodhadli snad ani v polovině knihy. Tak nepředvídatelný dokáže být Neal Shusterman.

“Prosím, aby zapisovatel zaznamenal, že já, arcismrtka Xenokratés, jsem se z jednání vyloučil a od tohoto okamžiku budu mlčet, dokud neskončí.”
“Xenokratés bude mlčet?” řekla se škodolibým úsměvem arcismrtka Nzinga. “Už vím, že jsme se ocitli v říši nemožného.”

Překlad ponechalo nakladatelství YOLI i nadále v rukou Petra Kotrleho a je vidět, že to jsou ruce nejpovolanější. Podobné dystopie totiž panu Kotrlemu neskutečně sedí a jako se osvědčil u série Labyrint, stejně dobře mu jde i překlad série Smrtka. Také velký dík posílám do nakladatelství YOLI za zachování původní obálky, která je opravdu skvělá a perfektně sedí k celému příběhu. Zajímavou věcí na celém světě smrtek je třeba volba svého patrona při jmenování smrtek. Učedníci si při přijetí do cechu smrtek volí nějakou slavnou osobnost, takže se můžeme setkat se smrtkou Amundsenem, Curieovou, Faradayem, Beyoncé, Kahlo nebo Brahmsem.

Kniha Nimbus nám dává nahlédnout také do hlavy Nimba, tedy systému, který vše řídí a je všemu v našem světě nadřazený. Obzvláště jeho komentáře k tomu, co se zrovna v příběhu děje, jsou zajímavé a leccos vysvětlují. Knihu jsem četl souběžně s audioknihou, kterou načetl stejně jako u prvního dílu Vasil Fridrich. Ten se k této sérii hodí, jeho hlas může trochu připomínat mladší verzi Martina Stránského a v jedné kapitole ho doprovodí také Jiří Suchý z Tábora. Hudební předěly na konci kapitol nebo výjimečně i v průběhu kapitol, když se mění děj, jsou výstižné a nejsou rušivým elementem. Kdo si na ně zvykl u audioknihy Smrtky, ten se bude u Nimba cítit jako doma.

“Já pro ni každopádně hlasovat budu,” řekla smrtka Jamagučiová, ještě celá nadšená z chvály, které se jí předtím dostalo. “Bude mnohem lepší vrchní sekáč než Xenokratés.”
“Já jsem to slyšel,” ozval se Xenokratés, který do jejich rozhovoru vpadl jako řiditelná vzducholoď. Smrtka Jamagučiová se zastyděla, ale Xenokratés byl v dobrém rozmaru.

Pokud jste zrovna dočetli a jste tak napjatí, že potřebujete závěrečný třetí díl s názvem Zvon, tak není nic snazšího – kniha je dostupná a čerstvě byla také vydána její audioknižní verze, opět namluvena Vasilem Fridrichem a Janou Strykovou, podobně jako tomu bylo u prvního dílu. Novinkou ale je, že letos na podzim v originále vyjde také kniha Gleanings, která by měla obsahovat příběhy ze světa série Smrtka. Tyto příběhy by měly také vysvětlit nebo doplnit události ze závěru třetího dílu. Rozhodně to tak bude cenný doplněk celé série a my můžeme jen doufat, že se této doplňkové knihy dočkáme i u nás. Jelikož se ale sérii Smrtka velmi dařilo a všechny tři díly se dočkaly audioknižního zpracování a dokonce se podařilo oživit české vydání série Bez šance od stejného autora, myslím si, že vydání doplňkové knihy u nás je jen otázkou času.

“Morrisona určitě štve, že víc mladých smrtek se chce poflakovat kolem tebe než kolem něho,” řekla jí o několiv minut později smrtka Beyoncé. Anastázie se musela držet, aby jí neukousla hlavu.
“Poflakovat? Smrtky se nepoflakují. Kosíme a navzájem se podporujeme.”
Smrtku Beyoncé to sice umlčelo, ale Anastázii jako by to postavilo ještě výš na piedestal.