Dobrodružné Fantasy Jota Příběhy Septimuse Heapa Recenze

Recenze: Výprava za hrdinstvím (Příběhy Septimuse Heapa 4)

Čarodějnický učeň Septimus Heap už má za sebou tři dobrodružství a nyní ho čeká čtvrté. Co vše si pro něj autorka Angie Sageová připravila?

Na začátku mi dovolte, abych vám představil jen stručně sérii Příběhy Septimuse Heapa. Pokud vám na první dobrou tenhle název nic neříká, tak vám možná napoví název prvního dílu – Magyk. Jedná se o sedmidílnou sérii o malém klukovi, který byl považován za nalezence, ale stane se čarodějnickým učněm a my v knihách sledujeme celý jeho příběh. Mimo něj se v knihách vyskytuje opravdu hodně postav, ale nestane se vám, že byste se v nich nevyznali. Na konci každé knihy je totiž něco jako glosář s přehledem postav a s dovyprávěním toho, jak to s nimi bylo dál po konci každého dílu.

Broučín se zašklebil jako ztracená ovečka a cosi zabečel.

Čtvrtý díl nese název Výprava za hrdinstvím a opravdu o téhle výpravě kniha je. (Pozor na malý spoiler!) Na konci třetího dílu Physikus se totiž ve víru času ztratí jeden ze Septimusových bratrů – Cvoček společně se svou přítelkyní Snorri. Docela velký cliffhanger takhle na konec knihy, co myslíte? No a značná část čtvrté knihy právě vypráví o takové záchranné misi, na kterou se vydává Septimus v doprovodu své sestry – princezny Jenny a také písaře Broučína. Potkáme mnoho starých známých, ale také některé nové postavy a rozhodně vám mohu slíbit, že zavítáme i na nové lokace v tomto fantasy světě.

K Septimusi Heapovi mám dost zvláštní vztah, protože jsem sérii začal kupovat, když vycházela a takhle jsme si domů pořídili první čtyři díly a již tehdy se mi ten svět neskutečně líbil. Ale čtvrtý díl jsem tentokrát četl poprvé. Já totiž první díl Magyk četl asi dvakrát nebo možná dokonce třikrát a druhý díl Znamení draka a třetí díl Physikus jsem četl tuším dvakrát, ale dál jsem se nepropracoval. Nebylo to však z nedostatku zájmu, ale jednoduše z velkého množství knih, které tu doma mám. Proto se mi u mnoha sérií nebo samostatných knih, které mám rád, stalo, že jsem se jim nemohl věnovat tak, jak bych si sám přál. A právě proto jsem se rozhodl, že tyto nedočtené a načaté série dočtu. Ne najednou, ale postupně a průběžně. Tak jsem letos přečetl pátý díl Tajemství nesmrtelného Nikolase Flamela a podobně nyní konečně i čtvrtý díl Příběhů Septimuse Heapa. A bude takových víc, ale asi nejdříve dočtu tyhle série a až potom se propracuji k dalším.

“Kdo je to MŘČ?” zeptala se Jenna.
Efaniáš vzal znovu pero, ale Broučín řekl: “MimoŘádný čaroděj. To je naše zkratka. Jako třeba VP je vrchní písařka, nebo HIÚVK – to jsem já. Ale to nikdo nepoužívá, protože Broučín je kratší.”
“HIÚVK?” podivila se Jenna.
“Hlavní inspektor a úředník vstupní kanceláře.”
“Aha,” usmála se Jenna. “Takže Hiúvku, šel bys se mnou za Marcií… prosím?”

Kniha je napsaná velmi čtivě. I když to zní jako klišé, je to tak. Je to zábavné, dobrodružné a v knize je plno akce i kouzel, prostě všechno, co bych od podobné knihy očekával. Někoho děsí ilustrace Pavla Čecha, ale já už je mám s touto sérií natolik spojené, že bych si ty knihy bez těchto velice specifických ilustrací neuměl představit. Pár z nich přikládám i do této recenze. Překlad má na starosti stejně jako u prvních tří dílů Jaroslava Novotná a až na pár jednorázových zaškobrtnutí (třeba zapomenutí přeložit jméno Lišák a zůstal párkrát původní Fox) bych překladu asi neměl co vytknout. Autorka Angie Sageová na nás valí opravdu kvanta míst a postav, ale tím, že se k mnoha z nich vrátíme určitě i v dalších dílech, tak vlastně pouze letmý náznak nyní může v budoucnu znamenat větší roli a autorka to má očividně skvěle promyšlené.

“Kdybyste mi radši pomohla a nekoukala jak slepice do kornoutu,” obořil se na ni Terik.
Nestávalo se každý den, aby někdo nazval Marciu slepicí, ale zapůsobilo to.

Obálky jsou u téhle série asi největší pozitivum. Když je srovnáme s těmi původními, tak si určitě všimneme, že nejsou stejné, ale přesto si ty české zachovávají kouzlo, které mají vizualně předat. Za to si nakladatelství Jota zaslouží velkou pochvalu. I když se může konečné hodnocení 65 % zdát jako nízké, jedná se o kombinaci několika faktorů. Především mi přišlo ve srovnání s předchozími třemi díly, že tenhle čtvrtý byl trochu nudnější, ale také si myslím, že je to způsobeno tím, že u téhle konkrétní série začínám více vnímat, jak je cílena na jinou čtenářskou skupinu. Ačkoliv mi to u jiných middle grade titulů nebo knih pro mladší čtenáře nevadí, tak tady už je to občas hodně na hraně a možná právě to mě přinutilo jít s hodnocením o trochu níže, než jsem běžně zvyklý, jinak bychom se pohybovali okolo krásných 80 %. To však nemění nic na tom, že se moc těším, až si přečtu i další tři díly – Syren, Darke a Oheň – které se mi kdysi podařilo náhodou sehnat v Levných knihách. Byl prostě osud, aby nezůstalo jen u těch prvních 4 dílů, ale tuhle sérii jsem měl doma kompletní. A doufám, že brzy budu moci také říct, že ji mám i kompletně přečtenou. Pokud ji neznáte, tak vám ji mohu vřele doporučit.

Název: Příběhy Septimuse Heapa 4: Výprava za hrdinstvím
Původní název: Septimus Heap #4: Queste
Autor: Angie Sageová