Arila Audioknihy CooBoo Dystopie Fantasy Recenze

Recenze: Stříbrné město (Arila 1) + Audiokniha

Radek Starý (Sterakdary) představuje svůj svět a jeho hlavní hrdinku Arilu v úvodním díle fantasy série.

Youtuber Sterakdary, vlastním jménem Radek Starý, debutuje na literární scéně prvním dílem své fantasy young adult série Arila s názvem Stříbrné město. Přenese nás do vlastního světa, kde národ Nurů utíká před rozzuřenou bohyní Kthaarou z jednoho světa na druhý. Postupně se dozvídáme detaily o dalších bozích, kteří v tomto světě figurují a seznamujeme se s hlavní hrdinkou Arilou. Je zde zajímavě nastavený magický systém s řádem Hlídačů, Splétačů nebo Budičů, plno akce, i překvapivých odhalení. Arila se protlouká životem a rozhodně se nenudí. A to platí i o vás jako čtenářích – tahle kniha vás prostě bude bavit.

V jeho hlavě to muselo znít jako pochvala, pro všechny ostatní to byla urážka. Harari byl v lidských vztazích elegantní jako požár v seníku.

Oceňuji především bohatost nového světa, se kterým Radek přišel. Poznáváme kvantum nových postav s vlastními jmény, což občas může být trochu zmatek, než se dokážete zorientovat, ale pak si začnete čtení ještě víc užívat. Magický systém a používání aury, skákání mezi jednotlivými světy a spousta dalšího – to všechno si můžete představit, jako když přijdete ke stolu plného jídla, které neznáte a chcete všechno ochutnat najednou. Kniha vše popisuje z pohledu Arily, takže pokud vám zrovna tenhle styl vyhovuje, má kniha pro vás ještě pár plusových bodů navíc. V knize najdeme také několik černobílých celostránkových ilustrací od Františka Sedláčka, který stojí také za naprosto kouzelnými obálkami k celé sérii a rozhodně si zaslouží pochválit, protože to celé vypadá působivě rovnou na první pohled. Sem tam nějaký překlep mohl být, ale tím, že jsem četl papírovou knihu souběžně s audioknihou, pár drobných detailů se mohlo i lišit, ale rozhodně nic, co by bylo závažného charakteru. Snad jen trochu pobavila chybička při číslování kapitol a po kapitole XXV. následovalo číslo kapitoly XXVII. a po něm opět XXVII., tedy vloudilo se jedno I navíc, ale tuhle chybu řadím spíše mezi tiskařské šotky než velkou chybu na straně autora nebo nakladatelství CooBoo.

Arila stiskla zuby. „Kjasra je má kamarádka. Chci vidět, jak se jí daří. To přátelé dělají, víš. Občas se jdou na toho druhého podívat.“
„Arilo, jsem slepý, tohle mi nevyčítej. Mám problém najít lžíci v šuplíku, natož Arilu v Nurheimu.“

Audioknihu Stříbrného města zpracovalo nakladatelství Voxi a knihu čte Jitka Ježková. Tu si již můžete pamatovat z mnoha dalších audioknih, například sérii Naslouchač, kterou jsem zde již recenzoval. Zajímavé je, že právě Jitka spojuje obě tyto série, které si mohou být v určitých ohledech velice podobné. Kromě stejné interpretky audioknihy nabízí obě série hlavní hrdinku dívku, vlastní zajímavý magický systém a používání určitého nerostu či kouzelného zdroje, také v obou sériích najdeme spoustu tajemství a odhalení, která mohou celý dosud fungující svět obrátit vzhůru nohama. Toto srovnání neberu vůbec jako negativní věc, ba naopak – jelikož miluji sérii Naslouchač, možná právě o to víc jsem si užil i Arilu. V květnu 2023 má vyjít i druhý díl Poslední hvězda jako audiokniha, takže si myslím, že se zde ještě letos setkáme nad recenzí pokračování. Jinak má Radek aktuálně napsaný i třetí díl Stíny citadely a před koncem roku 2023 by měl vyjít čtvrtý (a předposlední) díl v sérii, takže se rozhodně máme ještě na co těšit. V hodnocení nechávám prostor pro další díly jít jak nahoru, tak i dolů, proto nezačínám úmyslně na 100 %, i když se mi kniha opravdu líbila. Určitě se Radek nemá za co stydět, bude zajímavé sledovat, jak se v dalších dílech se svým psaním posune dál, přeci jen každý autor se za nějakou dobu vypíše a kvalita jeho knih tak může být ze spisovatelského hlediska kvalitnější. Kdyby vám však Arila byla málo, můžete sáhnout i po sci-fi sérii Odkaz lidské mysli, které letos v létě vyjde již druhý díl. A jelikož je Radek při osobním setkání velký sympaťák, rozhodně se budu těšit, až se společně potkáme i na nějakých dalších akcích.

Název: Arila 1: Stříbrné město
Autor: Radek Starý (Sterakdary)
Ilustrace: František Sedláček