CooBoo Komiks LGBT Recenze Srdcerváči

Recenze: Srdcerváči – kniha 1. až 4. (Srdcerváči 1 – 4)

Komiks Srdcerváči je světový fenomén. Jak jsem si jeho čtení užil já?

Přemýšlím odkud s touhle komiksovou sérií začít, protože si myslím, že ji znají všichni a já byl jeden z posledních, kdo se k ní dostal se zpožděním. Pojďme si ale v kostce jen představit, o co v téhle sérii jde. Dva středoškoláci Nick Nelson a Charlie Spring se seznámí na jedné třídnické hodině a přeskočí jiskra. Zatímco Charlie je již vyoutovaný gay, Nick je ve škole slavný ragbista a sám vlastně neví, co cítí a musí si to všechno v hlavě srovnat. A přesně o tomhle procesu seznamování, poznávání se a kamarádství a možná i něčem víc je celá série Srdcerváči. Témata, která se v ní objevují, jsou ale i vážnější, ať už se jedná o šikanu, homofobii nebo třeba poruchu příjmu potravy.

Alice Oseman přiběh nejen vymyslela a napsala, ale i sama ilustrovala. Její osobitý styl vás ale od prvních stránek chytí a nepustí. Jelikož jsou některé stránky bez textu a na jiných je toho textu opravdu jen trochu, tak se dá říct, že vám pod rukama stránky lítají tak rychle, že ani nevíte, jak je to možné. Stane se vám tak, že jeden díl téhle komiksové série zvládnete přečíst za večer. V případě, že patřítě mezi rychlejší čtenáře a na čtení se soustředíte dobře a komiksy vám sedí, tak za večer zvládnete i celou sérii. Zatím je napsaných pět dílů, v češtině vyšel poslední pátý před pár týdny a velice brzy se i zde na blogu dočkáte mojí recenze na něj. Šestý díl, který ještě Alice Oseman chystá, bude už opravdu závěrečný, i když to původně takto autorka plánovala s dílem pátým, ale potřebovala ještě čas navíc, aby mohla vše náležitě uzavřít.

O překlad do češtiny se postarala Romana Bičíková, která je (nejen) v žánru young adult literatury velice zkušená a proto vás při čtení nic vyloženě neruší a vše působí přirozeně. Nakladatelství CooBoo, které u nás Srdcerváče vydává, kromě komiksové série vydalo i některé doprovodné knihy či novely. Na pultech knihkupectví a knihoven tak najdete novelu Letos v zimě, která zapadá přibližně do poloviny čtvrtého dílu komiksu, a také novelu Nick a Charlie, která se odehrává dva roky po prvním létě, které spolu ústřední dvojice strávila (přibližně na přelomu třetího a čtvrtého dílu komiksu). Mimo ně se k sérii váže i samostatná kniha Solitaire, kde je hlavní hrdinkou Tori Springová, Charlieho sestra, a ještě další knihy, které teprve na své vydání v češtině čekají.

Netflix podle komiksové série Srdcerváči natočil také seriálovou adaptaci, na které se podílela i sama Alice Oseman (nejen autorsky, ale také se objevila v jedné scéně) a musím uznat, že mi přijde, jako by byl seriál téměř 1:1 stejný jako komiks, až na pár drobných odchylek. Zachovává si ale především stejnou míru roztomilosti a to je to, proč je radost se k těmto komiksům, seriálu a celkově do tohoto světa vracet, pokaždé vám totiž vykouzlí úsměv na rtech a pokaždé se do Nicka a Charlieho zamilujete úplně stejně jako poprvé. A to je to, co činí tuhle sérii tak jedinečnou. A já vám ji mohu s klidným srdcem doporučit jako skvělou oddechovku a bez výčitek dávám všem čtyřem dílům plný počet 5 *, tedy 100 %.

Název: Srdcerváči: Kniha 1. – 4.
Původní název: Heartstopper: Volume One – Volume Four
Autor: Alice Oseman