Divotvůrce Egmont Fantasy Recenze

Recenze: Spoutávač (Divotvůrce 4)

Ve čtvrtém dílu série Divotvůrce s názvem Spoutávač nás čeká nové místo k objevování. Co vše na Kellena čeká v Ebenovém opatství?

Podobně jako v recenzi na třetí díl předem varuji, že se možná nevyhnu nějakému spoileru. Recenze na první tři díly naleznete zde: Divotvůrce, Černé znamení a Kouzelnice.

Na konci minulého dílu se Kellen a Ferius Parfax rozdělili. Kellen tak zůstal s Reichisem sám a putují pouští po Zlaté stezce. Když se ale rozdělí také Kellen a Reichis a Kellen se dostává do vzdáleného Ebenového opatství, kde se shromažďují jedinci nakažení černým stínem. Právě proto se o tomto problému, který Kellen řeší již od prvního dílu série, dozvídáme další věci. Především to, že jej lze i využít. Problémem však je, že jan’tepští mágové nejsou nikdy daleko, což zadělává na řadu problémů a zápletek napříč celou knihou.
Ferius říká, že hrady jsou jako koně: zepředu působí majestátním dojmem, ale zezadu podstatně horším. Je to tím, že každý větší uzavřený prostor s lidmi produkuje množství odpadu (ne nepodobného tomu, co zadní část koně), který se musí někam ukládat. S politováním musím konstatovat, že tato místa obvykle umožňují jak nejsnazší přístup dovnitř, tak i únik ven.
Stejně jako u předchozích dílů zůstává příběh vyprávěn v ich formě z pohledu Kellena. Sebastien de Castell nám ve Spoutávači servíruje velké množství nových postav. Jedná se především o jedince nakažené černým stínem, kteýrmi jsou Ghilla, Butelios, Tournam, Suta’rei, Diadera nebo Azir. Velmi zajímavou postavou je pak i opat, který celému Ebenovému opatství šéfuje. Ti, kdo si v minulém díle oblíbili hyeňáka Ishaka, se na něj mohou těšit i tentokrát, stejně jako na Nephenii. Více se ale autor zabývá samotným Kellenem a jeho vývojem, což určitá část čtenářů ocení. Při starém zůstává i překlad Petera Kadlece, takže se nemusíme obávat problémů s terminologií, vše zůstává tak, jak jsme zvyklí již od začátku série.
Ghilla pronesla několik uštěpačných poznámek na téma, jak by měl Tournam začít tím, že opatovi olíže boty a bude postupovat dál nahoru, dokud mu nepolíbí zadek.
Pokud bych měl srovnat Spoutávače s předchozími díly, tak se mi líbil nejméně. Nejspíše proto, že jsem si na celé sérii oblíbil především Kellenovy interakce s Reichisem a Ferius, což oboje ve čtvrtém dílu prostě chybí a nové postavy mi to příliš nevyváží. I když taková Ghilla, která (ač je to teprve mladá holka) oslovuje ostatní “děvenko” a “hochu”, by mohla přinést pár plusových bodů. Co bych ale rozhodně pochválil je další ponoření se do tajů černého stínu a vysvětlení jeho různých podob a speciálních vlastnostní s nimi spojenými. To je opravdu dobré. V knize se ale také často objevují myšlenky kurzívou, ale téměř pokaždé je v použití kurzívy takový chaos, že by možná vypadalo lépe, kdyby se jí trochu šetřilo nebo se jí věnovala zvýšená pozornost při korektuře. Malinko to kazí estetický dojem z knihy jako takové.
Pod zaschlou krví byl vidět bledý obličej s klikatými znameními zakončenými černou slzou na každé tváři a idiotským úsměvem tak širokým, že jsem měl sto chutí ho políbit, i když nejsem na kluky.
V celkovém součtu tak hodnocení zůstává na hezkých 80 %, protože přibližně polovinu knihy jsem se se čtením trochu vlekl a rozjel jsem se až na posledních 50 stranách. I když v hodnocení série je na tom pořád nejlépe první a druhý díl, pak v těsném závěsu třetí a čtvrtý si dřží trochu odstup, věřím, že pátý díl by mohl jít s kvalitou opět trochu nahoru. Přeci jen nás čeká opět další bádání na novém území a další nové postavy a plno intrik. Něco podobného bylo i v Kouzelnici a tu zpětně hodnotím stále dobře, protože jsem si tam užil spoustu nových prvků a to mi ve Spoutávači jednoduše chybělo. Sebastien de Castell však vytvořil zajímavý svět, který nepřestává překvapovat. A troufám si říci, že nikdo nedokáže odkadnout, jak celá série šestým dílem skončí. Zatím nám musí stačit pátý díl s názvem Královnovrah. Ten po krásné zelené obálce Soutávače přesedlá na barvu fialovou a opata z Ebenového opatství na kartě na obálce vystřídá královna, kterou najdeme i v názvu knihy. Divotvůrce tak ještě ani zdaleka nekončí…

Název: Divotvůrce 4: Spoutávač
Původní název: Spellsinger #4: Soulbinder
Autor: Sebastien de Castell
Překlad: Peter Kadlec
Počet stran: 440
Nakladatelství: Egmont

Hodnocení: 80 %

Čteno: 8. 1. 2020 – 7. 6. 2020 (s přestávkou)

2 thoughts on “Recenze: Spoutávač (Divotvůrce 4)
  1. Jsou boží. Je zajímavé, že šestý díl je původně takový do zlata a u nás to bude sytě žlutá, bude tak dobře pasovat k ostatním barvám. Jako není to jen o obálkách. I po obsahové stránce to je super série. ❤️