Albatros Fantasy Recenze

Recenze: Odd a mraziví obři

První přečtenou knihou roku 2022 je jeden z vánočních dárků – Odd a mraziví obři od Neila Gaimana.

Jestli je ve světě literatury někdo, kdo má severskou mytologii v malíku, tak je to rozhodně Neil Gaiman, který napsal stejnojmennou knížku. To mi připomíná, že bych si ji rád přečetl, musím zařadit na seznam k přečtení. No tak právě Neil Gaiman napsal tuhle milou chuťovku a doplnil ho k tomu Chris Riddell svými podmanivými ilustracemi. O čem je knížka?

Hlavní hrdina Odd je takový chudák a moc se mu nedaří. Má poraněnou nohu a bohužel se nedá vyléčit. A jednou v noci v lese potká trojici zvířat – medvěda, lišáka a orla. Začne se s nimi přátelit a zjistí, že se jedná o zakleté bohy Thora, Lokiho a Odina. A tady popis příběhu ukončím, protože si můžete domýšlet, co se bude dít dál. Já vám snad jen prozradím, že se podíváme i do domova severských bohů – Ásgardu.

“A teď nám pověz, jak že jsi porazil ty mocné mrazivé obry.”
“On tam byl jenom jeden,” řekl Odd.
“Až ten příběh budu vyprávět já,” opáčil Tór, “tak jich tam bude aspoň tucet.”

Jedná se v podstatě o pohádku, takže příběh je jednoduchý stručný a popis severské přírody a světa bohů je naprosto kouzelný. K tomu všemu ještě ty typické ilustrace Chrise Riddella… Prostě jedna velká nádhera, takže rozhodně něco, co stojí za přečtení. Helena Šváchová, která stojí za českým překladem, si s knihou poradila výborně, během čtení jsem nenarazil ani na chybičky ani na nějaké nelogičnosti v překladu, takže za tohle určitě patří Heleně a nakladatelství Albatros velká pochvala. Kniha vypadá i nádherně po vizuální stránce, nejen ilustrace, ale i různé lemování stránek nebo začátky kapitol atd. Abych jen nechválil, tak za malinké drobné minus považuji přepis jména Thor jako Tór, ale to může být jen můj problém.

V dnešní době, kdy mají lidé postavy ze severské mytologie v lásce, především díky různým filmům a seriálům nebo dalším knihám na toto téma, je tohle příjemné oddechové čtení, které potěší jak mladší čtenáře, tak i ty dospělejší. Je to jednohubka, kterou přečtete za chvilku a ještě se u toho pokocháte nádhernými ilustracemi. Docela velké plus je i to, že se jedná o samostatný příběh, takže nemusíte čekat na žádný další díl. A to se v dnešním knižním světě plném sérií rozhodně vyplatí.

Název: Odd a mraziví obři
Původní název: Odd and the Frost Giants
Autor: Neil Gaiman