Dobrodružné Fantasy Fragment Recenze Země příběhů

Recenze: Návrat Kouzelnice (Země příběhů 2)

V létě 2014 jsem četl druhý díl série The Land of Stories od Chrise Colfera, protože to v tu dobu vypadalo, že žádné české nakladatelství tuhle novou sérii vydávat nebude. Třeba takový Fablehaven (Příběhy z Kouzelné obory) od Brandona Mulla se u nás nesetkaly s velkou oblibou, a proto nakladatelství Knižní klub vydalo pouze první tři díly z pětidílné série. Země příběhů ale na podzim 2016 začalo vydávat nakladatelství Fragment a rovnou zakoupilo práva na první tři díly. Doufejme tedy, že Země příběhů nedopadne stejně jako Příběhy z Kouzelné obory a nakladatelství po vydání třetího dílu bude pokračovat i dál. Chris Colfer je totiž spisovatel s bujnou fantazií a psát rozhodně umí. Pojďme se podívat tedy na druhý díl ze série Země příběhů, který nese název Návrat Kouzelnice.

Po skončení prvního dílu se dvojčata Alex a Conner vrátili do zajetých kolejí. Alex navíc začala jezdit do sousedního města na přednášky pro starší studenty. Jejich matka Charlotte se seznámila v nemocnici, kde pracuje, s doktorem Bobem, který se rozhodl, že ji chce požádat o ruku, samozřejmě se svolením dvojčat. Těm ale dělá větší starosti to, že se už dlouhou dobu neozvala jejich babička, která je v Zemi příběhů Vílou kmotřičkou. Když se pak jednoho večera objeví, je jasné, že něco není v pořádku. V Zemi příběhů řádí Kouzelnice, která v minulosti zaklela mimo jiné třeba Šípkovou Růženku, a zrovna z našeho světa unesla právě Charlotte, která nedorazila ten večer domů. Rozjíždí se pátrání v Zemi příběhů a dětem babička do domu nasadí ochranku v podobě vojáků a také Matky Husy, členky Shromáždění šťastných konců. To by ale nebyla Alex s Connerem, kdyby se nesnažili i přes babiččin zákaz do Země příběhů dostat. Což se jim nakonec podaří kuriózním způsobem. Skrze obraz v opuštěné chalupě jejich babičky. V Zemi příběhů je vše vzhůru nohama a dvojčata musí společně s Žabákem, královnou Červenou Karkulkou, Jackem a Mášenkou vymyslet, co dál. Rozhodnou se sestavit Hrdinnou hůlku, s jejíž pomocí by mohli Kouzelnici porazit.
“Já tě teď zrovna tak strašně nenávidím!” ulevil si Conner zadýchaně. “No vidíš, a já jsem tě ještě nikdy neměla radši,” prohlásila Alex s úsměvem od ucha k uchu a překulila se, aby bratra objala.
Když se podíváme na knihu jako celek, tak můžeme najít mnohé podobnosti v prvním dílem. Začátek knihy se odehrává v našem světe, než se dvojčata dostanou do Země příběhů. Tam se musí seznámit s aktuální situací, dozví se o kouzelném předmětu, lze také použít termín sběračské kouzlo, který lze sestavit, když najdete předměty spojené s pohádkovými postavami. V Kouzelném přání bylo toto kouzlo samotné přání a k němu potřebovali významné symboly ze známých pohádek (Locika, Sněhurka, Popelka, Červená Karkulka, Šípková Růženka, Malá mořská víla), v Návratu Kouzelnice je to pak již zmiňovaná Hrdinná hůlka, na jejíž vytvoření je potřeba šest nejcennějších předmětů od šesti nejvíce nenáviděných osob v Zemi příběhů. Na rozdíl od Kouzelného přání, tyhle osoby (konkrétně padouši ze známých pohádek) nemusí být vždy ti samí, takže záleží na aktuální situaci. Tentokrát to byla Sněhová královna, Popelčina macecha, obr ze zámku v oblacích, Zlá královna od Sněhurky, Mořská čarodějnice z Malé mořské víly a v neposlední řadě pak samotná Kouzelnice. A samotný úhlavní nepřítel je také svým způsobem dost podobný. V prvním dílu to byla Sněhurčina macecha – zlá královna Zia, tentokrát je to Kouzelnice Ezmia. U obou hraje nějakou roli zhrzená láska, u každé ale jiným způsobem. Zatímco Zia chtěla Adla, svého milého zakletého do podoby kouzelného zrcadla, vysvobodit, Ezmia své milence nesnášela a za jejich odmítnutí je uvěznila, podobně jako další osoby, které jí ublížily. Chtěla pomstu a získat vládu nejen nad Zemí příběhů, ale i naším světem (tzv. Mimosvětem).
“Celé roky ji všichni za mrtvou měli – kde je a zda vůbec, to nevěděli. Ve tmě se držela a pikle kula, plamenem pomsty než zaplanula. Žene ji vztek a stoleté zášti, smutek, co zmizel, už zítra se vrátí. Poté, co princezna unikla smrti, ona se rozhodla, že celý svět zdrtí. ‘Šťastně až do smrti’ nebude více, neboť se vrátila zlá Kouzelnice…”
Neznamená to ale, že tyto knihy jsou stejné. Právě naopak. Poznáváme místa a postavy, které jsme zatím neměli šanci v Zemi příběhů vidět. Navíc i samotné putování a sbírání předmětů je odlišné, když v prvním díle dvojčata cestovala sama a nyní cestují s Jackem, Mášenkou, Karkulkou a Žabákem v obřím létajícím balonu. Chris Colfer navíc má dobrý styl psaní. Zbytečně se nerozepisuje – kde je třeba, tam se při popisu rozepíše, většinou se nebojí i akčnějších scén a čtenář se tak při čtení nenudí a kniha pěkně plynule pokračuje dál a dál. Jak to tak bývá, konec knihy je většinou hodně napínavý a nutí čtenáře číst dál bez přerušení. A i když skončí větší akce a kniha je téměř na konci, i tam umí Chris zakomponovat drobnou akci a nejedno překvapení. Do poslední stránky tak čtenář netuší, jak konkrétně kniha skončí. Zajímavou stránkou je také překlad, který není rozhodně jednoduchý, protože některé pohádky jsou známy v různých verzích a překladech (např. Mášenka / Zlatovláska) a Chris Colfer také používá některé vtipy, které se nepřekládají snadno. I tak si s nimi Veronika Volhejnová poradila skvěle a na některých místech i angličtiny znalý čtenář vytuší, co se v knize nacházelo v originále.
“Docela chápu, proč EsEmHá cestuje většinou takhle.”
“EsEmHá?” opakovala tázavě Alex.
“Stará Matka Husa,” vysvětlil Conner. “To je taková moje přezdívka pro ni. Ona mi říká CéPes.”
Nakladatelství Fragment vydá koncem roku 2017 i třetí díl série, který nese v angličtině název A Grimm Warning, tedy v češtině bychom mohli použít název Varování bratří Grimmů nebo Grimmovo varování. Vypadá to, že se podíváme na zámek Neuschwanstein v našem světě a v Zemi příběhů se uvidíme se starými známými jako například Červenou Karkulkou, královnou trotů (trollů a skřetů) Trollbellou nebo Matkou Husou. Rozhodně se je na co těšit. Doufejme, že po třetím díle nakladatelství Fragment bude pokračovat a dočkáme se i dalších tří dílů. Knihu doporučuji rozhodně fanouškům Chrise Colfera, netradičních pojetí známých pohádek, seriálu Bylo, nebylo a také těm, kdo měli rádi první díl s názvem Kouzelné přání.

Název: Země příběhů 2: Návrat Kouzelnice
Původní název: The Land of Stories #2: The Enchantress Returns
Autor: Chris Colfer