Detektivky Dobrodružné Drobek Recenze Velká železniční dobrodružství

Recenze: Krádež ve vlaku Skotský sokol (Velká železniční dobrodružství 1)

Máte rádi vlaky a detektivky? Pak je Krádež ve vlaku Skotský sokol tím pravým čtením pro vás!

Tato kniha od nakladatelství Drobek je prvním dílem série Velká železniční dobrodružství, kterou společně napsala M. G. Leonardová a Sam Sedgman a ilustracemi je doplnila Elisa Paganelli. Kniha vypráví příběh Harrisona Becka, kterému se říká Hal, který se vypraví spolu se svým strýcem Natem, který je novinář a spisovatel, na poslední cestu známého vlaku Skotský sokol. Této cesty se účastní spoustu lidí z vyšší společnosti, protože se během cesty má k cestujícím přidat i královský pár – princ a princezna. Ti se s ostatními setkají na zámku v Balmoralu a odtamtud až zpět do Londýna budou také na palubě vlaku Skotský sokol. Problém nastane v okamžiku, kdy se cestujícím ve vlaku začnou ztrácet drahé šperky, největším z nich je diamant Atlas, který nosí na krku princezna. Hal se pokusí této záhadě přijít na kloub, protože nevěří schopnostem policie. Je zajímavé sledovat, jestli bude při své pátrací misi úspěšný. A na pátrání nebude tak úplně sám…

Kniha spadá na pomezí žánrů middle grade, dobrodružné a detektivní, takže tomu také odpovídá forma a použitý jazyk, ale kniha se četla úplně sama. Prostředí vlaků je neskutečně poutavé a v podstatě se mi kniha líbila ještě více, než jsem zpočátku očekával. Ke knize se i skvěle hodí ilustrace Elisy Paganelli, která správně vystihuje jak vlak, tak i dětský pohled na svět. Navíc Hal rád maluje a právě Elisa se tak stává v knihách Halem a zprostředkovává nám právě Halovy kresby, které mu pomáhají při řešení případu. Překlad měl na starosti Petr Kovács a myslím si, že nemám, co bych mohl vytknout. Já vyrostl na dětských detektivkách od Enid Blytonové a přesně to mi Krádež ve vlaku Skotský sokol připomněla, takže jsem nemohl být spokojenější.

„Ať už ten náhrdelník vyměnil za padělek kdokoli, musel to naplánovat někdo hodně chytrý. Takže vy jste to být nemohl.“

Dobrou zprávou je, že se jedná o sérii knih, kdy každá kniha pokrývá jiný detektivní případ a každý příběh se odehrává na trati jiného známého vlaku. Pro celou knihu je také důležité to, že na začátku knihy najdeme vždy mapku trasy vlaku i včetně zastávek, což pomáhá s orientací se v příběhu a můžeme si tak rozšířit obzory i z jiných částí světa. V současné době vydalo nakladatelství Drobek čtyři díly ze série Velká železniční dobrodružství a další dva jsou již v angličtině napsány a podle informací z nakladatelství by i tyto díly měly vyjít, v plánu je vydat sérii kompletní. Pokud máte ve svém okolí malého (nebo velkého) fanouška vlakové dopravy, je právě tahle detektivní série tou správnou volbou. Již nyní se těším, až se budu moct začíst do dalších dílů.

Hal psy miloval a každé narozeniny i Vánoce prosil rodiče, aby mu nějakého koupili, ale pokaždé ho odmítli. Jsou prý příliš drazí a představují velkou zodpovědnost. Když mu oznámili, že bude mít malou sestřičku, otázal se, jak si mohou dovolit dalšího člověka, obzvláště ve světle skutečnosti, že děti jsou ještě větší zodpovědnost než pes.

Název: Velká železniční dobrodružství 1: Krádež ve vlaku Skotský sokol
Původní název: Adventures on Trains #1: The Highland Falcon Thief
Autor: M. G. Leonard & Sam Sedgman