LGBT Recenze YOLI Young Adult

Recenze: Když voláš moje jméno

Jak se nakladatelství YOLI podařila tahle jarní novinka z žánru LGBT heavy contemporary?

Dlouho očekávanou novinku letošního roku přineslo v dubnu nakladatelství YOLI. Když voláš moje jméno, tedy LGBT heavy contemporary titul, za nímž stojí Tucker Shaw, se odehrává v roce 1990 v New Yorku. Tedy v době, kdy touto americkou metropolí (a nejen jí) zmítá stále se více rozšiřující epidemie onemocnění AIDS. A my v knize sledujeme příběh dvou čerstvě dospělých chlapců Adama a Bena. Ti se na první pohled zdají být každý úplně jiný, ale osud je přeci jen svede dohromady. Ta cesta ale nebude vystlaná okvětními lístky růží, spíše naopak – poškrábe je nejeden pomyslný ostrý trn.

Jeho pokoji dominují police s knihami. Jsou přecpané. A knihy jsou i na dalších kouscích nábytku, jsou všude. Je jich tady až moc. Některé má rozečtené, třeba sbírku filmových recenzí od Pauline Kaelové, nebo atlas světa, který si prohlíží, když nemůže usnout.

Když voláš moje jméno je plné zajímavých postav, kromě ústřední dvojice hrdinů také Adamův přítel Callum, jeho kmotři Jack a Victor nebo Benův brácha Gil a jeho přítelkyně Rebecca. Jelikož se příběh odehrává v roce 1990, najdeme v něm plno popkulturních odkazů a referencí na filmy nebo hudbu z tehdejší doby, ostatně i název knihy v originále When You Call My Name je úvodní věta refrénu Madonnina hitu Like a Prayer, která vyšla v roce 1989.

O překlad se postarala Jana Jašová, která má nejen s young adult literaturou bohaté zkušenosti. Během čtení jsem si nevšiml žádných chyb nebo přešlapů v překladu, což je jedině dobře, protože to není samozřejmost. Pokud si však umíte vybírat ta správná nakladatelství a správné tituly, nestává se to tak často. Jsem také moc rád, že nakladatelství YOLI zachovalo původní obálku, která mi přijde opravdu povedená. Co se týče rozdělení knihy, tak nemá kapitoly takové, jak jsme zvyklí z jiných knih, ale má asi 5 částí podle jednotlivých časových úseků během roku a tyto části jsou pak rozdělené vždy na části vyprávěné z pohledu Adama a na ty vyprávěné z pohledu Bena. Při čtení to odsýpá docela rychle, protože jste zvědaví, jak bude pokračovat ta konkrétní dějová linka, ale musíte mezitím ještě přečíst, co zrovna dělal druhý hrdina a takhle dokola.

„Kopretiny? Pro mě?“ Adamova matka se za kuchyňským stolem rozzáří. „Čím jsem si je zasloužila? Vždyť jsem ani nevyluštila křížovku.“

Ačkoliv nepatřím mezi fanoušky podžánru young adult literatury s tématikou heavy contemporary, tedy příběhů ze současnosti, kde hrdinové prochází náročným obdobím, často spojeným s nějakým vážným onemocněním nebo zdravotním problémem, Když voláš moje jméno jsem si opravdu užil naplno. Možná právě díky spojení s queer tématem, ale jako celek to byl opravdu velice silný čtenářský zážitek, který mohu směle doporučit všem. Zatím se za mě jedná o nejlepší knížku, co jsem letos přečetl a v budoucnu bych se k ní rád vrátil, jestli v ní nenajdu ještě jiné skryté významy než ty, které jsem našel při prvním čtení. Tahle volba se nakladatelství YOLI podařila na výbornou a budu se těšit na další podobně skvělé tituly.

Název: Když voláš moje jméno
Původní název: When You Call My Name
Autor: Tucker Shaw