Recenze: Faja (Sklenařská série / Naslouchač / Nasterea de venin 2)

Vrací se nám všichni staří známí z Naslouchače, aby si společně se čtenáři užili další královskou jízdu v režii Petry Stehlíkové!

Pět z mnoha zaslechne,
pět z mnoha uvidí,
pět z mnoha pozvedne,
pět se v jedno spojí.
Nasterea de venin.

V závěru prvního dílu se Ilan s pětadvacítkou dostala ven z území Duvalského pohoří do nížin a tam také začíná děj Faji. Poznáváme „lepší život“ lidí z nížin včetně mnoha moderních technologií. To dává Fajovi oproti Naslouchači větší dávku sci-fi nádechu ke klasickému postapo fantasy. Během pobytu v nížinách je Ilan logicky zvídavá, ale tak už to u dospívajících často bývá. Odpovědí se jí dostává z různých stran. Výjimečně i od samotného kapitána pětadvacítky Joela, ale velkou mentorskou roli hraje i kapitánův poradce Vargas a někteří další významnější členové elitní skupiny, kterým dala autorka více prostoru než zbylým mužům. V nížinách ale hraje velkou roli také politika, což dává Fajovi další zajímavý rozměr a více to knihu přiblíží dnešnímu světu, kde se také politika řeší na každodenní bázi.

“Hoř!” funěla jsem vztekle. “U všech amarijských věží, ty dřevěná potvoro, hoř!”

Bojovníkovy oči, na které se nedalo zapomenout, pozorovaly dění kolem nás. Zatímco se levé vesele zelenalo, pravé bylo černé jako havraní pera. Jako by se v Rolandovi snoubil den s nocí. Jedno bylo veselé, druhé nahánělo strach. A stejná byla i jeho povaha.

V nížinách se však dlouho nezdržíme, neboť v Duvalském pohoří se začíná něco dít a pětadvacítka se tam musí co nejrychleji vrátit. Začnou se řešit další a další záhady trošku ve stylu řecké hydry – když se nějaký problém náhodou vyřeší nebo se zodpoví nějaká otázka, vyrojí se hned několik dalších. Celkově ale Faja dává nahlédnout více do historie Duvalského pohoří a celé Evropy budoucnosti, kde se příběh Sklenařské série odehrává. Nechci nikomu kazit radost z objevování knihy a proto nebudu zacházet do dalších detailů z knihy, snad jen mohu prozradit, že se Ilan dočká opětovného shledání se svou matkou, bude zasvěcena do mnoha sklenařských tajemství a změní se také její vztahy s celou pětadvacítkou. A garantuji vám, že po dočtení budete Petru Stehlíkovou proklínat, že ještě není dopsaný další díl.

Nedůvěřivě jsem se zadívala na stále doutnající kuličku masa v pobočníkově dlani.
“Nikdy jsem kulaté maso neviděl,” odtáhla jsem se znechuceně. “Zajímalo by mě, kudy z toho zvířete vyšlo. Vypadá to jako bobky… Jako hodně velké bobky.”

“Koukej se vrátit, Ilane, nebo nebudeš mít ode mě pokoj ani v hrobě!”
Souhlasila jsem. Jako sklenař jsem na hrob neměla nárok, což si kapitán opět neuvědomil. Přestože mi do smíchu nebylo, jeho výhružka mi vtipná přišla.

Styl psaní je velmi čtivý, jelikož je vypravěčkou samotná Ilan, tedy přímo hlavní postava. Kapitoly nejsou nijak pojmenované (ostatně jako u Naslouchače), takže z jejich názvů nemůže čtenář dopředu nic odhalit, což hodnotím veskrze pozitivně. Když už jsme u pozitiv, tak by bylo dobré zmínit, že série má zatím podle autorky plánovaných pět dílů, takže po dočtení Faji nejsme ještě ani v polovině. Hurá! ALE… třetí díl vyjde až někdy v roce 2019, což bude opět dlouhé čekání. Ale tak musíme doufat, že si Petra dá záležet a to čekání bude stát za to. Již bylo někde zmíněno, že je škoda, že ve slovníčku v knize chyběly výrazy, které byly ve slovníčku u Naslouchače a některé výrazy si tak čtenář musel oživit sám nebo (pokud má Naslouchače doma) pročíst terminologii v první knize. Doufejme, že u dalších dílů budou v glosáři všechny cizí výrazy, které se v knize objevují. I když zase na druhou stranu, po dvou dílech už bychom si základní termíny jako stéma, voal, viáta nebo muntesklenař mohli pamatovat. Jestli se chcete s Petrou poznat osobně, tak doražte na letošní Humbook, kde bude jako jeden z hostů. Společně s Pavlem Barešem budou rozebírat dystopické světy.

“Každá žena toužila mít rochii v barvě ilanu. Ovšem jeho krása je nebezpečná. Jakmile se květ začne ukazovat, současně kolem sebe začne šířit omamnou vůni, která, pokud člověk včas neuteče, nejdřív omámí a pak usmrtí.”

Očekávám, že série bude dostávat s dalšími díly temnější nádech a kromě odhalení některých problémů se budou logicky vynořovat další a další. Jestli to ale povede ke změně celé ideologie nížin a Duvalského pohoří a na konci se dočkáme toho, že by sklenaři mohli být opět svobodní, to nevím. Na jednu stranu je to hezká představa, ale zase by to možná zničilo svět, který Petra tak složitě vystavěla. Závěrem je nutno zmínit, že Naslouchač nebo Sklenařská série nebo Nasterea de venin (jak sérii nazývá sama autorka) je jedním z nejlepších českých děl tohoto žánru, který je v současnosti k dostání. Je obrovská škoda, že se zatím nikdo nerozhodl tuto sérii přeložit do angličtiny, protože k tomu rozhodně má potenciál. Doufám, že se toho jednou dočkám a budu moci sledovat, jak získává Naslouchač slávu i za hranicemi Česka a Slovenska. Petra Stehlíková by se tak rozhodně zařadila mezi neaglicky píšící autory fantasy, kterým se téhle pocty dostalo. A bylo by to právem. Držím palce! A třetí díl prosím co nejdříve!

Koně se rozeběhli a zlehka proskočili barevnou stěnou. Po tolika měsících jsem se opět volně nadechla. Jako by se ve mně všechno probudilo k životu. Tlak v hlavě ustoupil, stejně tak věčné brnění rtů a konečků prstů, a vystřídal je dobře známý zvuk. Moje plíce zareagovaly okamžitě.. Stejně tak můj sluch, když se mi v hlavě rozezněl zpěv retey.

Název: Sklenařská série / Naslouchač / Nasterea de venin #2: Faja
Autor: Petra Stehlíková
Počet stran: 438