Dobrodružné Fantasy Jota Nadpřirozené vyšetřování Recenze

Recenze: Amari a Noční bratři (Nadpřirozené vyšetřování 1)

Skvělý literární debut na poli dobrodružné literatury pro mládež. To je Amari a Noční bratři B. B. Alstona, kterou vydalo nakladatelství Jota.

Dříve se tento žánr nazýval dobrodružná literatura, případně literatura pro mládež, ale dnes se používá častěji její anglický název middle-grade, tedy výplň mezi literaturou pro děti a young adult. Americký spisovatel B. B. Alston ve svém literárním debutu světu představuje hlavní hrdinku Amari Petersovou. Ta se aktuálně potýká s problémy ve škole, navíc zmizel jeji starší bratr a tak to nemá vůbec lehké. Vše se však změní, když jí neznámý člověk doručí tajuplný kufřík od jejího bratra Quintona. Amari totiž zjistí, že ji Quinton nominoval na letní stáž na Úřadu pro nadpřirozené záležitosti. A to teprve začíná koloběh událostí, který se zastaví až na samotném konci knihy.

Velice se mi na této knize líbí postavy. Sice nejsou nějak vykresleny do hloubky, což asi nedovoluje rozměr middle-grade literatury, ale jsou napsané tak, že si některé oblíbíte a jiné zase budete nenávidět. Za zmínku rozhodně stojí třeba šikovná drakodlačice Elsie, která se během stáže na Úřadu pro nadpřirozené záležitosti stane nejenom Amariinou spolubydlící, ale také nejlepší kamarádkou. Ona vlastně taková ústřední trojice (Amari a Elsie doplněné Dylanem Van Helsingem) může v lecčems připomínat inverzní golden trio z Harryho Pottera (Harry, Ron a Hermiona), ale celkovým nádechem mi kniha spíše připomíná sérii Magisterium. Ale i přes tato srovnání má Amari a Noční bratři spoustu originálních nápadů. Navíc starší (klidně i dospělí) čtenáři ocení i některá známá jména jako Van Helsing nebo Moreau. Pod povrchem pak najdeme i vážnější témata, především rasismus, šikanu a dokonce i kyberšikanu nebo sociální sítě, takže se autorovi podařilo zakomponovat do knihy i známé prvky dnešního moderního světa. Do toho jsou rozhodně zajímavým prvkem mluvící výtahy, kouzelníci používající iluze a neuvěřitelně rychlé vzducholodě, případně pak speciální dvoupatrové kanceláře.

“Vím, že to není nic moc, ale jsem tu doma,” oznámím a pokrčím rameny.

[Jsem jediný, komu to přijde přímo jako citace z Harryho Pottera a tajemné komnaty, když Ron poprvé přivede Harryho do Doupětě?]

Když jsme u té chvály, tak je potřeba vyzdvihnout také překlad Anny Formánkové, který v ničem nepokulhává a kniha krásně plyne dál. U každé kapitoly jsou také krásné mini ilustrace, které stejně jako obálku knihy ilustroval Godwin Apkan. Jelikož se jedná o počátek série, nechávám si v hodnocení prostor i na případné zvýšení hodnocení, pokud bude další díl lepší. Musíme doufat, že se Amari u nás bude dařit a nakladatelství Jota vydá někdy v následujících letech i zbylé dva díly trilogie. Druhý díl vychází v angličtině v únoru 2022. Amari a Noční bratři je skvělá oddechovka, která rozhodně zaujme jak mladší čtenáře, tak klidně i teenagery nebo dospělé, kteří mají tento typ literatury rádi. Pokud patříte mezi fanoušky sérií Nikdyuš, Harry Potter nebo Magisterium, Amari je pro vás jasná volba.

Název: Amari a Noční bratři
Původní název: Supernatural Investigations #1: Amari and the Night Brothers
Autor: B. B. Alston